zobrazené 1090x

CHIA semená (Salvia hispanica) boli tajnou, vysoko cenenou "super potravinou" už v dobách starodávnych civilizácií Aztékov a Mayov. Pestovanie CHIA semien je pomerne náročné a vyžaduje konkrétnu nadmorskú výšku, nevyžaguje syntetické pesticídy, herbicídy a iné "cídy".

Je zaujímavé, že CHIA bola znovu objavená až po 500 rokoch...


Semienka sú bohaté na vlákninu, omega 3 a 6 mastné kyseliny, vápnik, vitamíny skupiny B a antioxidanty. Pomôžu vám doplniť energiu a zvýšiť koncentráciu, sú vhodnou podporou pri detoxikácii organizmu a na zahnanie hladu pri chudnutí. Je v podstate ideálnou potravinou pre každého, samozrejme ako doplnok stravovania. Je ľahko použiteľná a je výbornou čerstvou surovinou pre rôzne mixované nápoje alebo pečené jedlá, ktoré

môžu byť pripravované na stovky spôsobov.


9 hlavných výhod jedenia CHIA semienok pre zdravie:

1. Spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém

2. Stála energia počas celého dňa

3. Vysokoúčinný antioxidant

4. Vysoký obsah vitamínov skupiny B

5. Vysoký obsah vápnika

6. Vysoký obsah omega 3 a 6 mastných kyselín

7. Zvýšená psychická koncentrácia

8. Veľký podiel vlákniny

9. Podpora detoxikácie organizmu

10. Chudnutie bez pocitu hladu

11. Celiakia – Chia semienka sú 100% bezlepkové – neobsahujú lepok ( glutén )


1. CHIA spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém, ak sa konzumuje súčasne s cukrami.

Semienka sú schopné absorbovať viac ako deväťnásobok svojho objemu vo vode (vytvoria gél), ktorý spôsobuje pomalý prestup sacharidov do tela. Sacharidy sa pomalšie menia na glukózu (monosacharid = jednoduchý cukor), ktorú využívame ako zdroj energie. CHIA gél vytvára fyzickú bariéru medzi sacharidmi a tráviacimi enzýmami, ktoré ich rozkladajú, čo spomaľuje premenu sacharidov na jednoduché cukry. Čo znamená, že energia z potravy sa uvoľňuje postupne a vedie k lepšiemu využitiu energie. To je jednoznačne veľkým prínosom aj pre diabetikov. Zníženie vzostupov a poklesov hladiny cukru, umožňuje dlhšie zásobovanie tela energiou. Takto si telo udržuje pocit plnosti po dlhú dobu. Chia semienka môžeme označiť ako nášho “manažéra cukru”.



2. Stála energia počas celého dňa – CHIA spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém, ak sa konzumuje súčasne s cukrami. Čo znamená, že energia z potravy sa uvoľňuje postupne a vedie k lepšiemu využitiu energie.


3. Ďalšou vlastnosťou semienok je ich vysoká antioxidačná aktivita. Najdôležitejšími antioxidantami, 
ktoré poskytuje sú kyselina chlorogénová, kyselina kávová a flavanol glycosidy.


4. CHIA semienka sú výborným zdrojom vitamínov B, medzi nimi aj vitamínu B-17 – amygdalin, ktorý 
má proti rakovinové vlastnosti. Ľudia s rakovinovým ochorením ho môžu užívať ako doplnok v menšom množstve.


5. CHIA semienka obsahujú 5 násobok viac vápnika v porovnaní s mliekom (600mg v 100g 
CHIA a 120mg v 100g mlieka). Vápnik z CHIA je ľahšie stráviteľný v tele ako vápnik z mlieka. Je to kvôli tomu, že CHIA obsahuje minerál s názvom bór, ktorý sa správa ako katalyzátor pri trávení vápnika v tele CHIA semená sú prírodným zdrojom omega 3 mastných kyselín. Je najbohatším rastlinným zdrojom omega-3 mastných kyselín. Je výborným produktom použiteľným v ďalších jedlách, medikamentoch alebo doplnkoch výživy. Stabilita omega-3 mastných kyselín obsiahnutých v CHIA semienkach rastie vďaka prírodnému obsahu antioxidantov, ktoré majú tieto semienka.


6. Zvýšená psychická koncentrácia – CHIA pomáha zvyšovať koncentráciu a náladu vďaka 
vysokému obsahu esenciálnych mastných kyselín, ktoré sú veľmi dôležité pri koncentrácii a ostatných mozgových aktivitách.


7. Veľký podiel vlákniny - rozpustná vláknina v Chia (Hydrophilic Colloids) masívne nasáva vodu, 
čím udržiava elektrolytickú rovnováhu a hydratáciu vášho tela v normále. CHIA semienka nasiaknu 12 (a viac!) krát vody než vážia. Táto unikátna napučiavacia schopnosť ešte najviac obsahuje aj špeciálne vlastnosti ako zahusťovanie.


9. Podpora detoxikácie organizmu – absorbujú niekoľko násobne viac vody, ako vážia a skracujú 
transportný čas odpadu, ktorý sa zbiera v hrubom čreve, alebo inak povedané zlepšujú peristaltiku čreva.


10. Vysoký prínos semienok CHIA pre atlétov a vyznávačov ďalších športov , či sa jedná o cyklistiku, 
posilňovanie, športy, tenis … a iné.

Použitie pred športovým výkonom :

- v podobe nápoja (cca 2 lyžičky CHIA do 200 – 250ml vody/šťavy, necháme 10 – 20 min. stáť a tento nápoj je možné piť aj behom výkonu)



Na čo si treba dávať pozor!
CHIA semienka znižujú krvný tlak. Pozor si musia dávať ľudia s nízkym krvným tlakom, napríklad ľudia v
staršej vekovej skupine. Ľudia, ktorí majú srdcové problémy, alebo užívajú lieky na riedenie krvi
(napr. warfarin, anopyrin ) by nemali konzumovať tieto semienka.
Je preukázané, že konzumáciou CHIA semienok si môžeme zlepšiť celkové zdravie, však rovnako ako pri
iných veciach platí “všetko s mierou”.
Odporúčaná maximálna denná dávka je 25 gramov = 2 čajové lyžičky.

© 2015 / TALESA s.r.o.

webdesign Webdesign, tvorba web stránok